Kā atrast tēmu sižetam vai rakstam? Kas ir svarīgi un kas nav?

Žurnālisti savas tēmas atrod ļoti dažādi. Viens no senākajiem un joprojām populārākajiem veidiem — uzklausot savus lasītājus vai skatītājus, to, kas viņiem tobrīd nozīmīgs. Tāpēc, ja gribi izmēģināt spēkus žurnālistikā, taču nezini, par ko veidot pirmo rakstu vai sižetu, droši izmēģini šo paņēmienu — aptaujā savus klasesbiedrus par svarīgām lietām, ko viņi gribētu redzēt ziņās. Visticamāk, tu iegūsi pat vairākas interesantas tēmas.

 

 

Taču ļoti iespējams, ka tavu klasesbiedru domas dalīsies, un dažas no tēmām būs vērtīgākas par citām. Kā saprast, kas ir īsta ziņa un kas nav? Te būs daži ziņu vērtīguma kritēriji, ko lieto žurnālisti un redaktori:

 

  • Laiks. Laba ziņa ir svaiga ziņa. Vai tas, ko taisies aprakstīt, ir noticis nesen? Ja tas ir ilgstošs process, nevis kāds konkrēts notikums, tad kas to padara aktuālu tieši šobrīd? Tava pašvaldība tikko noasfaltējusi jaunu ielu vai drīzumā grasās to darīt. Taču aizmirsusi ieplānot veloceliņu, lai gan velosipēds ir videi draudzīgākais transporta veids. Vai arī – pēdējo gadu laikā nav darīts nekas, lai atvieglotu pārvietošanos ar divriteņiem.  Abos gadījumos stāsts būs aktuāls. Noskaidro, kāpēc tā notiek. Vai visos svarīgajos lēmumos tiek uzklausīts iedzīvotāju viedoklis?

 

  • Tuvums — notikums vai problēma, kas ir aktuāla tepat un interesē vietējos, vienmēr būs lielāka ziņa nekā notikums kaut kur tālumā — izņemot tādus, kas ir tik svarīgi, ka ietekmē cilvēkus visā pasaulē. Turklāt problēmu, kas izplatīta, piemēram, visā Latvijā, bieži vien daudz precīzāk var parādīt ar vienu konkrētu piemēru, ko papildina dati par visu novadu, pilsētu vai valsti. Piemēram, skolu pusdienas. Nesen publiskotā aptaujā secināts, ka trešdaļai Rīgas skolēnu tās negaršo. Vai līdzīgi ir arī tavā skolā?  Tikai paši skolēni var vislabāk izpētīt, kāpēc un cik liela daļa pārtikas nonāk atkritumos, un piedāvāt risinājumus.

 

  • Svarīgums un ietekme. Ir vērts veidot rakstu vai sižetu par problēmu, kas ietekmē pietiekami daudzus cilvēkus vai ir ļoti svarīga kādai cilvēku grupai, piemēram, tavas pilsētas jauniešiem. Cilvēki grib būt draudzīgi videi un šķirot atkritumus, taču vai visiem tiek dota tāda iespēja? Latvijā trūkst darbaroku, bet jauniešiem vasarā tavā pilsētā grūti atrast piemērotu darbu? Skolēni labprāt ikdienā brauktu ar velosipēdiem, taču pie sabiedriskajām ēkām nav drošu velosipēdu novietņu? Atceries, ka ar labu sižetu vai rakstu var pievērst daudzu cilvēku uzmanību, tādējādi liekot arī lēmējiem sarosīties un problēmu atrisināt.

 

  • Konflikts. Izklausās draudīgi, taču tas nudien ir fakts — ja par kādu notikumu vai procesu domas dalās, tad tā ir ziņa daudz lielākā mērā nekā tie notikumi, par kuriem visi ir vienisprātis. Noskaidro, kāpēc tavā novadā top stadioni un sporta halles, bet mūzikas skolas audzēkņiem gadiem jāmācās šaurībā. Vai varbūt notiek gluži pretēji? Svarīgu lēmumu pieņemšanā vienas intereses bieži saduras ar citām, un ne vienmēr uzvar vairākums vai svarīgākās vajadzības.

 

  • Prominence — vai nu mēs to atzīstam, vai nē, bet ziņas par slaveniem cilvēkiem mūs interesē daudz vairāk nekā stāsti par nevienam nepazīstamiem ļaudīm. Precas princis Harijs? Ziņa visai pasaulei! Precas kaimiņu Jānis — ziņa tikai ģimenei un draugiem. Taču arī tavā tuvumā var dzīvot cilvēks, par kuru ir vērts izstāstīt daudziem. Atceries, ka labs žurnālists ne tikai informē, pēta un izglīto, bet arī iedvesmo.

 

  • Neparastums. Sena žurnālistikas paruna vēsta — ja suns iekož cilvēkam, tā nav ziņa. Taču, ja cilvēks iekož sunim, — tā gan ir ziņa! Citiem vārdiem sakot, ja gribi uzrakstīt labu ziņu par kādu notikumu vai parādību, tai ir jābūt pietiekami neparastai, lai tā spētu piesaistīt auditorijas uzmanību.

 

Piemēri:

Tikai ne obligāti. Par valsts aizsardzības mācību skolās

(Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzija)

Politiķi apspriež iespēju skolās ieviest obligātu valsts aizsardzības mācību — kā tas ietekmēs daudzo Latvijas vidusskolēnu dzīvi? Šī tēma iztur gan laika aktualitātes, gan ietekmes pārbaudi, turklāt attieksmes pret to visnotaļ atšķiras, tātad arī nepieciešamā konflikta deva ir klāt.

 

Rampa (Dricānu vidusskola)

Auditorija, ko tu pazīsti vislabāk, ir tavi vienaudži, jaunieši. Tāpēc ideja izvēlēties tēmu, kas ir svarīga jauniešiem, vienmēr ir laba doma. Piemēram, šī sižeta autori mēģina noskaidrot, kāpēc Dricānu jaunieši neizmanto viņiem domāto skeitošanas rampu.

 

 

 


Atpakaļ