Ar ko sākt rakstu vai sižetu?

Žurnālisti ziņas vai sižeta sākumu mēdz saukt par līdu (no angliskā lead — vadīt). Tā ir teksta pirmā atkāpe, kurai ir divi galvenie uzdevumi: iezīmēt galveno sižeta vai raksta problēmu un ieinteresēt skatītājus vai lasītājus sekot materiālam tālāk.

Informēt un ieinteresēt vienlaikus — tas nav viegls uzdevums. Te būs daži padomi, kas palīdzēs tev tikt pie laba līda:

  • Pajautā sev — kāpēc? Kāpēc mani lasītāji lasīs šo rakstu? Kāpēc mani skatītāji skatīsies šo sižetu? Kas viņus šajā tēmā interesē visvairāk?
  • Pastāsti draugam. “Iedomājies, mūsu pilsētā ir salūzušas visas sniega tīrīšanas mašīnas un rīt sola riktīgu puteni,” — līds ir tas, ko tu pastāstītu savam draugam kā vissvarīgāko tad, ja viņam būtu tikai 10 sekundes laika. Līds ir koncentrēts un domāts tikai būtiskākajam, savukārt paskaidrojumiem, detaļām un viedokļiem vieta atradīsies visā pārējā rakstā vai sižetā.
  • Uzzīmē spilgtu ainu, parādi saviem skatītājiem kādu spilgtu tēmas izpausmi vai piemēru. Tas ne tikai piesaista uzmanību, bet liek aizdomāties un sekot tālāk.
  • Iemet āķi lūpā — sagādā lasītājam vai skatītājam iemeslu turpināt lasīt tavu rakstu vai skatīties sižetu: “Vai tava iela būs izbraucama puteņa gadījumā — uzzini speciāli gaidāmajiem laikapstākļiem veltītajā sižetā!”

 

Piemēri:

Plastmasas maisiņu spožums un posts (Grobiņas ģimnāzija)

“Plastmasas maisiņi kaitē dabai un dzīvniekiem” — tas nudien būtu garlaicīgs sižeta sākums. “Norvēģijā izskalots valis, kas miris no plastmasas maisiņiem” — tas gan varētu ieinteresēt daudz labāk. Arī tava topošā sižeta vai raksta problēmai noteikti ir kāds īpaši spilgts aspekts, izpausme vai piemērs — atrodi to un liec sava stāsta sākumā!

Tikai ne obligāti. Par valsts aizsardzības mācību skolās
(Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzija)

Konflikts ir ne tikai vērtīgas ziņas pazīme [LINK to Kā atrast tēmu sižetam vai rakstam?], bet arī labs pamats līdam. Šajā gadījumā — konflikts starp politiķu iecerēm un skolēnu viedokli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Atpakaļ