Sadaļā “Nodarbību plāni” piedāvājam Zviedrijas Valsts mediju padomes izstrādātus medijpratības mācību materiālus skolotājiem. Ar Latvijas Kultūras ministrijas atbalstu materiāli tulkoti no zviedru valodas un adaptēti Latvijas skolu vajadzībām. Materiāli ietver arī PDF failos pievienotus stundu plānus.

Kāpēc svarīgi mācīties mediju pratību?

Pareiza plašsaziņas līdzekļu un informācijas pratība ir svarīga digitālajā laikmetā. Fakti un arī dezinformācija zibens ātrumā izplatās mūsu informācijas telpā. Kad informāciju atlasa algoritmi, kuru prioritāte nav tās patiesums, saņēmējam jāprot to noteikt pašam. Tāpēc nepieciešami rīki, ar kuru palīdzību izvērtēt pieejamo informāciju un tās atbilstību faktiem.

Kas ir propaganda?

Propaganda ir informācija no viena vai vairākiem sūtītājiem vienam vai vairākiem adresātiem. Sūtītājs vēlas, lai saņēmējs mainītu savus uzskatus un galu galā mainītu savu uzvedību. Ziņojumiem var būt dažādi veidi

Tīmekļa etiķete

Kā mainītā mediju vide ietekmē mūsu paradumus? Vai tīmeklī pastāv tie paši likumi, kas klātienes saziņā? Kādas iespējas un sekas ir anonimitātei tīmeklī?

Par informācijas avotiem

Mēs ticam kādam informācijas avotam vairāk nekā citiem. No kā tas atkarīgs un kādas var būt sekas?

Filma par jenotiem. Kā sēt bailes, izmantojot propagandu

Filma par jenotiem “Jaunie draudi” parāda, kā radīt bailes un distancēšanos, izmantojot propagandu. Tas ir daudzkārt noticis cilvēces vēsturē un sliktākajos gadījumos bijis attaisnojums tūkstošiem cilvēku nogalināšanai. Vingrinājuma mērķis ir sasaistīt filmas ietekmē radušos secinājums ar reāliem notikumiem.

Par naida runu

Ir atšķirība, kā mēs savstarpēji sazināmies tiešsaistē un klātienē. Tiešsaistē mums ir tendence izteikt sevi tiešāk un ekstrēmāk nekā tad, ja satiekamies klātienē. Viens no iemesliem var būt tāds, ka neredzam viens otru.

Par sazvērestības teorijām

Sazvērestības teorija ir pārliecība, ka pastāv slepena vienošanās, lai kontrolētu dažādas norises. Sazvērestības teoriju piekritēji, piemēram, uzskata, ka tas, ko redzam medijos, neatbilst realitātei.

Pērc, pērc, pērc! Kā darbojas reklāma.

Ar reklāmu sastopamies jebkur: televīzijā un radio, tiešsaistē, datorspēlēs, avīzēs un filmās. Reklāma var būt tieša vai arī slēpta, piemēram, produktu izvietošana televīzijas raidījumos. Mediju lietotājam ir svarīgi zināt, kā darbojas reklāma.

Mainītā mediju ainava un demokrātija

Kādas ir iespējas un riski, izvēloties informāciju un informācijas kanālus? Šeit atradīsiet nodarbības ar dažādiem mediju pratības vingrinājumiem, kas paredzēti apmēram 120 minūtēm.

Meklētājprogrammas nav neitrālas

Meklētājprogramma ir programma, kas palīdz mums atrast tiešsaistē nepieciešamo informāciju. Lietotājiem parasti šie pakalpojumi ir bezmaksas, taču tos vada uzņēmumi, kuri vēlas nopelnīt. Uzņēmumu ienākumi veidojas no reklāmām, kas redzamas apmeklētājiem.

Kā attīstīt mediju un informācijas pratību skolā?

Iepazīstieties ar mediju un informācijas pratības koncepciju. Analizējiet vadlīniju dokumentus un pētījumus šajā jomā.