Sadaļā “Mediju špikeris” atradīsiet īsus un praktiskus padomus žurnālistiem – iesācējiem. Kā atrast labāko tēmu? Kā nebūt garlaicīgam? Kā sagatavoties intervijai? Kā izveidot videosižetu ar viedtālruni? Kur internetā bez maksas to samontēt? Šie un citi ieteikumi noderēs, veidojot savus žurnālistikas darbus.

Kas ir žurnālistika, un kāpēc tā mums ir vajadzīga?

Pavisam īsi un vienkārši — žurnālistika mums ir vajadzīga tāpēc, lai mēs zinātu patiesību. Citi iemesli, kas padara žurnālistiku par svarīgu nodarbošanos, ir politiķu un citu amatpersonu turēšana pie atbildības, cilvēku informēšana par ekonomikas tendencēm, lai viņi var pieņemt labākus lēmumus, un protams, arī izklaidēšana un interesantu faktu atklāšana.

Kā atrast tēmu sižetam vai rakstam? Kas ir svarīgi un kas nav?

Žurnālisti tēmas atrod ļoti dažādi. Viens no senākajiem un joprojām populārākajiem veidiem — uzklausot savus lasītājus vai skatītājus, to, kas viņiem tobrīd nozīmīgs. Tāpēc, ja gribi izmēģināt spēkus žurnālistikā, taču nezini, par ko veidot pirmo rakstu vai sižetu, droši izmēģini šo paņēmienu — aptaujā savus klasesbiedrus par svarīgām lietām, ko viņi gribētu redzēt ziņās.

Kā pārbaudīt faktus?

Jau noskaidrojām, ka labu žurnālistiku no sliktas, cita starpā, atšķir rūpīga faktu pārbaude. Veidojot sižetu vai rakstu, ir svarīgi pārbaudīt gan varoņu teikto, gan statistiku, gan fona informācijas avotus, ko tu izmanto citātiem.

Ar ko sākt rakstu vai sižetu?

Žurnālisti ziņas vai sižeta sākumu mēdz saukt par līdu (no angliskā lead — vadīt). Tā ir teksta pirmā atkāpe, kurai ir divi galvenie uzdevumi: iezīmēt galveno sižeta vai raksta problēmu un ieinteresēt skatītājus vai lasītājus sekot materiālam tālāk.

Kā uzdot trāpīgus jautājumus intervijās?

Intervija ir viens no žurnālistikas populārākajiem žanriem. Intervija var veidot rakstu vai sižetu pilnībā vai arī būt daļa no lielāka stāsta, kur viena vai vairākas intervijas tiek kombinētas ar aizkadra tekstu vai stendapu. Tā var tikt izmantota pilnībā vai sadalīta citātos.

Kā izveidot aizraujošu reportāžu ar telefona palīdzību?

Lai nodarbotos ar žurnālistiku, nav nepieciešamas lielas, dārgas un sarežģītas kameras. Ja tev kabatā ir viedtelefons ar kameru, tad tev ir arī lielisks rīks, lai uzfilmētu video sižetu. Taisnību sakot, kameras ar laiku vispār varētu palikt pagātnē — ar telefoniem šobrīd filmē pat pasaules lielākajos medijos!

Kas ir stendaps?

Stendaps (no angliskā stand up — piecelties, nostāties) ir viens no populārākajiem paņēmieniem TV reportāžās. Visbiežāk tas izskatās šādi: žurnālists stāv kadrā ar mikrofonu rokās, stāsta par to, kas notiek aiz viņa (vai viņas) muguras, tādējādi piesakot sižetu. Stendapu var izmantot arī tam, lai īsi izstāstītu galvenos sižeta secinājumus vai savienotu vairākas sižeta daļas.

Kur samontēt video bez maksas?

Video montāža ir pēdējais ziņu sižeta veidošanas posms. Ir svarīgi tam atlicināt pietiekami daudz laika, sevišķi, ja tā ir tava pirmā pieredze video montēšanā. Taču vismaz par naudu vari neuztraukties — jaunajiem žurnālistiem ir pieejamas daudzas iespējas samontēt savus video pilnīgi bez maksas.

Kā nebūt garlaicīgam?

Pat visnozīmīgākā tēma negūs pietiekamu auditorijas uzmanību, ja būs izstāstīta garlaicīgi. Padomā — cik minūtes pie garlaicīga video vai raksta būtu gatavs pavadīt tu?

Kas ir infografika, un kāpēc tas ir forši?

Infografika ir veids, kā vizuāli prezentēt skaitliskus datus. Infografikās var izmantot gan ierastos pīrāga, līniju un stabiņu grafikus, gan ikonas, attēlus un vārdus, bet vislabāk ir šos paņēmienus kombinēt. Galvenais inforgrafikas uzdevums — padarīt skaitļus vieglāk uztveramus un iegaumējamus.

Ko svarīgi apdomāt, pirms ķerties pie rakstīšanas?

Labā rakstā ir cilvēki, viņu intereses un emocijas. Piecus padomus žurnālistiem dod mediju konsultants Dmitrijs Surnins.

Kodolīgs, jēgpilns, ar odziņu. Kāds ir labs virsraksts?

Virsraksts un ilustrācija ir pirmās lietas, ko lasītājs pamana drukātā tekstā. Baltijas Mediju izcilības centra izpilddirektore Rita Ruduša trīs minūtēs par to, kā nonākt līdz teicamam virsrakstam.